5 de gener del 2013

Un joc per ensenyar a identificar les emocions

Com conèixer les emocions que dirigeixen la conducta dels nens i nenes 

Quan dos germans o amics discuteixen, no es posen d'acord i es falten al respecte, necessiten veure reflectit d'alguna manera, el mal que han pogut causar a l'altra persona amb el seu comportament.

Els nens han d'entendre, que si insulten a un amic, el problema no és que està malament insultar sinó que aquestes paraules fan malbé els sentiments del seu amic i el mateix si es peguen, el problema no és que no s'han de pegar, sinó que no hi ha res que justifiqui la violència i que no es pugui resoldre d'altres maneres.Quan ens trobem amb dos nens que no s'aconsegueixen entendre, és el nostre moment d'or per ensenyar habilitats comunicatives i recursos per resoldre les seves diferències de forma adequada. Quan aconseguim calmar l'ambient i atreure l'atenció dels nens, farem servir la caixa d'emocions que consisteix que cada un introdueixi en la seva caixa, una imatge del que l'altra persona li ha fet sentir.

Recurs educatiu: la meva caixa d'emocions

Quan cada un ha introduït en la seva caixa d'emocions la cara que millor descriu el que l'altra persona li ha fet sentir, s'intercanviaran les caixes i així podran descobrir el que ells han causat amb el seu comportament en l'altra persona. A través d'aquesta activitat, tenen l'oportunitat de reconciliar i reflexionar sobre els fets per fer-se càrrec del dany que han produït:

    Què puc fer la propera vegada que senti que vaig a explotar?
    Potser m'he de disculpar ...
    Cada un ha de cedir en alguna cosa, en que he de cedir jo?
    Potser podem canviar de joc i així no discutim tant ....
     Etc

Un exemple per a utilitzar la caixa d'emocions

Dos nens de 4 anys s'enfaden perquè tots dos volen fer uns xuts, un d'ells decideix que com és seu l'hi porta i ja no vol jugar més. L'altre no està d'acord i segueix jugant fins que el propietari de la pilota s'enfada tant que li dóna una puntada.

En aquests moments, l'adult intervé consolant el nen ferit i quan aconsegueix calmar, entenent que el nen que ha agredit no és un nen dolent sinó un nen que ha fet una mala gestió de les seves emocions, l'aparta del grup i li parla amb fermesa i contundència: Miguel, la reacció que has tingut no ha estat bé, has danyat al teu amic. Abans de colpejar, només tenies una cosa que fer, controlar el teu enuig però en haver deixat solta teva ràbia, tens dues coses pendents: arreglar les destrosses de la teva ràbia i disculpar-te per ella.

Més tard, quan hàgim calmat l'ambient i els dos nens estiguin receptius, traiem el joc de la caixa d'emocions i els donem a triar una cara que reflecteixi com s'han sentit amb el comportament del seu amic. Quan cadascú descobreixi la seva emoció, podrem parlar de com viure el nostre proper entrenament.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada